Likabehandlingsplan

Likabehandlingsplan

Likabehandlingsplan och handlingsplan mot diskriminering och annan kränkande behandling

1. Skolans mål

Alla ska känna sig trygga på Sundsgårdens folkhögskola; ingen skall känna sig diskriminerad eller utsättas för kränkningar. Skolan skall präglas av en öppen attityd och respekt för människors olikheter och lika värde. Alla studerande skall ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk eller religiös tillhörighet, sexuell läggning, funktionshinder eller ålder.

All personal (”Alla studerande är all personals ansvar”) ska tillsammans med de studerande aktivt arbeta för att förhindra alla former av kränkande behandling. Skolan ska arbeta aktivt och målinriktat för en trygg psykosocial lärandemiljö och där studerade blir uppmärksammade, sedda, bekräftade och respekterade. Det dagliga arbetet ska genomsyras av respekt för den enskilde individen och baseras på den värdegrund som anges i Folkbildningsrådets och huvudmannens styrdokument för folkhögskolan.

Alla kurser på Sundsgårdens folkhögskola ska vara fria från all kränkande behandling och skolan tar bestämt avstånd till alla tendenser till trakasserier och kränkande behandling. All personal och alla studerande ska ha kunskap om skolans Likabehandlingsplan. All undervisning och allt undervisningsmaterial ska vara fritt från diskriminering och kränkande inslag.

2. Lagstiftning

Huvudmannen för verksamheten är ansvarig för att lagen följs av anställda i verksamheten. Kraven som ställs är att varje enskild verksamhet ska bedriva ett målinriktat arbete för att främja lagens syfte. Det ska finnas en Likabehandlingsplan för verksamheten och därutöver är verksamheten skyldig att förebygga och förhindra, utreda och vidta åtgärder mot trakasserier och annan kränkande behandling. Skyldigheten gäller när personal kränker studerande men också när studerande kränker andra studerande.

Diskrimineringslag (2008:567)
Lagen trädde i kraft 1 januari 2009 och ska motverka diskriminering och ska på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett:

  • Kön
  • Könsöverskridande identitet eller uttryck (att någon inte identifierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön än sitt fysiska)
  • Etnisk tillhörighet (nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande)
  • Religion eller annan trosuppfattning (lagen gäller inte politisk uppfattning)
  • Funktionsvariationer (att någon har varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av sin funktionsförmåga som uppstått till följd av skada eller sjukdom)
  • Sexuell läggning (homosexuell, bisexuell eller heterosexuell läggning)
  • Ålder

Verksamheten i skola skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan

  • Främja jämställdhet mellan könen samt
  • Aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden.

3. Definitioner

Med diskriminering avses att skolan kränker en studerande eller sökande utifrån kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariation, sexuell läggning, politisk åsikt eller ålder.

Diskriminering är när skolan på osakliga grunder behandlar en studerande eller en sökande till skolan, sämre än andra.

Trakasserier är när någon kränker en studerandes eller en sökandes värdighet i form av utfrysning, osynliggörande, kränkande kommentarer eller annat som den enskilde studerande kan uppfatta som diskriminerande eller kränkande.

Trakasserier kan också vara av sexuell natur. De kallas då för sexuella trakasserier. Det kan handla om beröringar, tafsande, skämt, förslag, blickar eller bilder som är sexuellt anspelande.

Med diskriminering/kränkande behandling avses uppträdande som diskriminerar eller kränker en studerande när detta har samband med ovan nämnda grunder.

4. Förebyggande arbete för att främja likabehandling

Vid rekrytering
Allt marknadsföringsmaterial ska vara fritt från innehåll som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande. Det ska säkerställas att antagningen sker likabehandlande. Vid rekrytering av ny personal ska Likabehandlingsplanen presenteras och tydliggöras att den måste efterlevas.

Undervisningen/Övrig tid på skolan och undervisningsmaterial
Vid varje ny kursstart (ny grupp) diskuteras skolans Likabehandlingsplan med deltagarna och ges då möjlighet att själva att exemplifiera olika former av diskriminering och kränkning. Vid detta tillfälle tydliggörs också hur en som enskild elev har möjlighet att vända sig till personal och skolledning då en anser sig kränkt eller diskriminerad.

Vid undervisningen/övrig tid ska särskilt:

  1. Allt material vara fritt från kränkande eller diskriminerande inslag och ska inte sprida rasistiska, förlegade eller andra föreställningar med avseende på diskrimineringslagen.
  2. Personalen ska vara tydliga och konkreta när de upptäcker tendenser till kränkande behandling tex. omedelbar tillsägelse.
  3. Personal accepterar inte ett dåligt eller aggressivt beteende, inte ens som skämt.
  4. Samtal förs med de studerande om attityder, värderingar och relationer som del i undervisningen.
  5. Studerande ska ha inflytande över sina studier och kan därmed främja ett demokratiskt arbetssätt.
  6. Likabehandlingsplanen ska diskuteras i studeranderådet.
  7. Likabehandlingsplanen är en del av ordinarie undervisningen tex. i temaundervisning.
  8. Trivselfrågor tas upp naturligt i undervisningen. Oftast är det den enskilde deltagaren/medarbetaren som uppfattar tendenser i klassrummet.
  9. Likabehandlingsfrågor ska även tas upp i de individuella mentorssamtalen.
  10. Det finns tydliga regler gällande användandet av de lärplattformar som skolan använder, Teams. Inlägg i olika diskussionsforum följs upp av personal och personalen ska genast agera om meddelanden är kränkande.

Kartläggning

  1. Kursföreståndare informerar om Likabehandlingsplanen vid kursstart.
  2. En gång per termin genomförs en deltagarenkät som bl a tar upp de olika diskrimineringsgrunderna.
  3. Enkäten sammanställs och analyseras i personalgruppen.
  4. Studeranderådet tar del av resultatet.
  5. Skolan upprättar ev. en åtgärdsplan tillsammans med studeranderepresentanter.

5. Åtgärder vid kränkande behandling

All personal har skyldighet att rapportera och medverka till att utreda uppgifter redan vid misstanke om diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling.

Deltagarens ansvar
Alla studerande bör genast rapportera diskriminering eller annan kränkande behandling på skolan till närmaste ansvarig lärare, kursföreståndare, annan personal eller skolledning. Det är den utsatte studerandes upplevelse av om ett beteende eller en handling är kränkande eller diskriminerande som är avgörande. Den studerande har rätt till hjälp och vem den studerande än kontaktar har hen rätt att bli tagen på allvar.

Personalens ansvar/rutiner vid upptäckt

  1. Vid upptäckt ska personal genast ingripa och försöka lösa den akuta situationen. En studerande som upplever sig kränkt vänder sig främst till sin lärare/kursföreståndare och med möjlighet att ta ärendet vidare till skolledning. Om personal är inblandad i kränkningen ska den studerande direkt vända sig till skolledning.
  2. Vid mindre kränkningar hålls ett samtal mellan den som upplever sig kränkt och den som kränkt. Det samtalet hålls av kursföreståndare. Uppföljningssamtal med berörda inom två veckor. Samtalet dokumenteras.
  3. Vid mer omfattande kränkningar deltar både personal och rektor i samtal med berörda.
  4. Vid omfattande kränkningar eller brott upprättas individuella handlingsplaner och rektor kan besluta om avstängning. Uppföljningssamtal hålls inom två veckor. Fler samtal hålls vid behov.
  5. Vid behov utformas åtgärder av skolledning i samråd med berörd personal.
  6. Vid vissa fall kan polisanmälan (ringa polis tex. vid våld) behöva göras omedelbart.
  7. Kursföreståndare och pedagoger dokumenterar möten och avstämningar under ärendets gång. Rektor ansvarar för att förvara all dokumentation.

6. Förankringsarbete och revidering

Information om likabehandlingsplanen genomförs i alla nya studiegrupper av kursföreståndare. Planen ska finnas på skolans hemsida och ska delges alla nyanställda.

Likabehandlingsplanen revideras av skolledning, personal och studerande tillsammans 1 gång per år.

Skriv ut

Dela sida

Skriv ut

Dela sida